7 iulie 2012

Fondant din marshmallows (bezele)


De acest fondant m-am indragostit din prima. A iesit elastic, am putut sa-l intind foarte bine pentru acoperirea torturilor si am facut din el flori si figurine fara dificultati.
Singura problema este ca bezele albe se gasesc destul de greu. O idee buna ar fi sa separati culorile din punga si sa le pastrati separat pe cele pe care nu le folositi. Pentru cei care nu vor sa investeasca mult in decorarea torturilor este o alternativa buna folosirea bezelelor colorate. Din cele cu portocale iese o culoare piersica splendida, din cele cu mere iese un verde pal poate putin prea crud (pentru o nuanta naturala mai este nevoie de colorant maro si galben). In principiu, din bezelele colorate obtineti fondant cu o nuanta mai deschisa decat cea a bezelelor umezite la suprafata.

Ingrediente:

300 gr marshmallows
400-450 gr zahar praf din comert
3 linguri rase de amidon alimentar
2 linguri de apa
ulei de palmier pentru uns
optional, esenta pentru aromatizare


Prepararea fondantului:

Zaharul praf se rasniteaza inca o data, se amesteca cu amidonul si se pun 300-350 gr intr-un vas mare din portelan.Nu puneti tot zaharul de la inceput pentru ca nu-i sigur ca veti avea nevoie de toata cantitatea. Faceti o adancitura in centrul zaharului.
Se pun bezelele si 2 linguri de apa intr-un vas mare de portelan cu peretii unsi bine cu ulei de palmier.
Vasul se pune in cuptorul cu microunde pentru 30 de secunde. Se unge o lingura de lemn cu ulei de palmier si se amesteca bezelele. Se pun din nou in cuptor, si repetam operatiunea pana cand bezelele se topesc (in jur de 1,5 minute).

Fondantul se coloreaza cel mai usor in aceasta faza (vezi mai jos).
Dupa ce s-au topit, se amesteca putin si se toarna totul in adancitura din centrul zaharului praf. Se amesteca cu lingura incepand din centru.

Cand amestecatul devine prea greu, varsati toata compozitia pe blatul de lucru curat, presarat cu un strat destul de gros de zahar praf. Fondantul se framanta bine cu mainile unse cu ulei de palmier, pana cand devine pufos si neted (in jur de 8-10 minute). Daca fondantul este lipicios, se mai adauga zahar praf. Ca sa va dati seama cand este gata, spalati-va pe maini, ungeti mainile cu ulei si continuati sa framantati. Daca fondantul nu se mai lipeste de maini, este gata. Cand e aproape gata, o sa vedeti ca nu mai cere zahar. Un alt mod de verificare este sa puneti fondantul pe o portiune a mesei unde nu este zahar. Daca fondantul se lipeste de nasa in timp de 2-3 secunde, mai trebuie zahar.
Fondantul se unge la exterior cu ulei si se impacheteaza imediat in folie alimentara, apoi intr-o punga bine inchisa si se depoziteaza in frigider peste noapte sau cel putin cateva ore inainte de a lucra cu el. tineti minte minte ca preia foarte usor mirosurile din frigider. Inchideti punga ermetic.

Modul de lucru:

Inainte de folosire, se scoate din punga doar cantitatea de fondant de care avem nevoie. Toate bucatelele de fondant cu care nu lucram nemijlocit se pun in pungi pentru ca se usuca repede.
Fondantul se framanta bine ca sa se inmoaie de la caldura mainilor. Apoi, puteti face flori, figurine.

Fondantul se intinde, daca este nevoie, pe masa presarata foarte fin cu amidon (puneti amidonul intr-un saculet de panza si loviti saculetul de masa ca sa presarati strat fin de amidon) daca lucrati la figurine sau piese mai grosute, sau cu ulei de palmier daca doriti sa intindeti fondantul in foaie subtire. Mie imi place sa fac florile cu mainile si blatul de lucru unse cu putin ulei. Astfel, petalele pot fi intinse foarte subtire si nu se crapa. Atat doar ca se usuca mai greu. Mainile se ung, la fel, cu ulei sau cu amidon, in functie de ce lucram.

Ca sa acoperiti un tort, fondantul se intinde pe masa unsa cu ulei, intr-o foaie de 2-3 mm, la fel ca orice aluat.Bucatile ramase se depoziteaza in folie alimentara, apoi in punga inchisa ermetic, la temperatura camerei.

Cantitatea de fondant din reteta de mai sus este suficienta pentru a imbraca un tort cu diametrul de 26 cm.

Sfaturi pentru colorarea fondantului

Fondantul se poate colora cu coloranti alimentari sub forma de gel sau pudra.
Daca stiti dinainte ce culoare doriti sa aiba fondantul, cel mai usor este sa colorati bezelele dupa ce s-au topit. Aveti grija sa nu exagerati cu colorantul. Puneti cate putin colorant pana cand obtineti culoarea dorita.













Pentru  a obtine culoarea rosie, adaugati colorant rosu pana cand amestecul devine roz inchis. Apoi, adaugati putin maro si, eventual, o picatura de negru.

Odata facut, fondantul se coloreaza cu mai multa munca. Se aplatizeaza fondantul, punem colorantul pe suprafata lui si il impachetam astfel incat colorantul sa fie in mijlloc. Framantam avand grija sa indoim partea cu colorant tot timpul inspre interior. La acest procedeu ar fi bine sa utilizati manusi chirurgicale pentru a evita patarea mainilor.
Daca fondantul se inmoaie de la colorant, adaugati amidon.

Cam atat. In postarile urmatoare va voi arata cum lucrez eu cu fondantul.

28 de comentarii:

  1. Si eu folosesc fondant de bezea, aici se gasesc numai marshmallows albe :) Pentru flori insa il amestec cu pasta de zahar ca sa se intareasca mai repede. Astept sa vad ce ai facut cu fondantul :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Ultima oara am dat o gramada de bani pe Gumpaste, care e un praf ce miroase ingrozitor, am pus un sfert de lingurita din el la fondant si nu mi s-au mai intarit florile, desi s-a intins foarte bine. Ce fel de pasta de zahar ai adaugat?

    RăspundețiȘtergere
  3. Ms ptr postare !!! De unde cumperi marshmallows ? Habar nu am unde sa caut , sau daca gasesc la noi in oras !!!:(

    RăspundețiȘtergere
  4. Poti cumpara marshmallows de la raionul de dulciuri(in zona bomboanelor si jeleurilor) al Auchan, Lidl, Kaufland, Cora sau Carrefour. La Lidl sunt acum mm albe. Dar, pe caldura asta poate ca ar fi mai nimerit sa faci un ganache de ciocolata. Se impaca bine cu fondantul si poti sa tii tortul in frigider. Poti sa pui pe el mici decoratiuni din fondant (copaci, floricele, gardulet).Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am sa caut la kaufland sau Lidl !!! Multumesc din nou !!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce textura frumoasa are! Eu nu am experienta cu "acoperitoare" de astea.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu am vãzut numai marshmallows combinatie roz cu alb, mã tenteazã fondantul tãu.
    E musai sa folosesc ulei de palmier?

    RăspundețiȘtergere
  8. Daca vrei alb, trebuie sa mai cauti la supermarketuri. Eu am gasit la Carrefour mm alb cu roz, dar bucatele separate. Uleiul de palmier e foarte bun la prajit. Asa poti cumpara linistita. Arde la 220 gr.C fata de uleiul de floarea soarelui carea rde la 160 grC sau uleiul de masline la 180 gr.C. Asta inseamna ca se descompune mai greu in substante cancerigene. Nu are miros si gust propriu la prajire si nu stropeste. Dar tu traiesti in Spania daca nu ma insel. Poate gasesti Crisco - un ulei vegetal solid alb. Am vazut ca americancele il folosesc chiar si la creme. Te pup.

    RăspundețiȘtergere
  9. mersi draga mea pt reteta asta.
    spune-mi, te rog, e importanta o anume marca de marshmallowsurin din astea sau orisicare? eu am vazut si colorate roz, si cu dungi alb cu roz, si simple albe...in marile su[ermarketuri in iasi.
    si se intinde apoi cu sucitorul? exact ca foaia de pasta de zahar?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Alice, e bun orice marshmallows. Sa alegi cu grija culoarea. Gasesti la Auchan verde cu mere sau roz cu alb, cu portocale. La Carrefour de obicei se gasesc albe si roz, neimpletite. Sub postare, la Retete din aceeasi categorie, gasesti instructiunile pentru imbracarea tortului. Cel mai bine e sa citesti acolo. Am dat explicatii amanuntite. Te pup!

      Ștergere
    2. Buna!

      Imi poti spune, te rog, de unde cumperi colorantii alimentari? Eu am nevoie de unul maro si nu stiu unde sa gasesc.

      Multumesc!
      Diana

      Ștergere
    3. Poti cumpara coloranti alimentari de la Lumea Basmelor Targu-Mures sau de la Sweet Expert Buzau. Dar, dupa parerea mea, poti sa adaugi cacao in timp ce faci fondantul. Sa dai prin sita cacaoa si s-o amesteci cu o parte din zaharul praf. Adaugi pana cand iti place culoarea. sa ai grija cu colorantii. Nu cred ca o sa te descurci numai cu maro. O sa-ti trebuiasca, probabil, galben sau rosu pentru schimbarea nuantei.

      Ștergere
    4. Buna! Am gasit de curand blogul tau si am gasit aici informatii interesante. Am o intrebare, vreau sa fac un tort de craciun cu figurine (am mai facut din pasta de lapte praf. dar se lucreaza foarte greu si mult timp), in fondantul de bezele e neaparat sa adaug si pasta de zahar ca sa se intareasca sau merge si fara? Mersi mult!

      Ștergere
    5. Ma bucur ca ai venit pe la mine. In fondant adaugi mai mult zahar si putin amidon chiar inainte de a face figurinele. Lucrezi cu amidon din belsug. Se vor intari figurinele. Le lasi sa se usuce 3-4 zile.

      Ștergere
    6. Mersi pentru raspuns.
      P.S. am uitat sa ma prezint in mesajul anterior, ma numesc Inga.

      Ștergere
    7. Incantata de cunostinta, Inga.

      Ștergere
    8. BUna Rita! Revin cu o intrebare, sper sa nu par prea insistenta, dar chiar vreau sa invat ceva nou, figurinele gata facute pot fi vopsite cu colorant gel cu pensula? daca da, cu ce se poate amesteca gelul ca sa se usuce, eu am incercat la un moment dat, dar nu mi s-a uscat. Mersi inca o data. Inga

      Ștergere
    9. Trebuie sa amesteci colorantul gel cu putin alcool. Ar fi mai potrivit sa colorezi fondantul intr-o nuanta apropiata de cea pe care o doresti, apoi sa vopsesti figurinele cu colorant praf amestecat cu putin alcool.

      Ștergere
  10. NU STIU DE CE NU S- AU TOPIT BEZELELE .INCERC SI NU REUSESC

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper ca folosesti marshmallows, adica bezele din acelea moi, si nu bezele tari din albus.
      Nu are cum sa nu se topeasca. Dupa primele trei minute deja poti sa le amesteci, ca sunt partial topite.

      Ștergere
  11. Buna,cu ce putem inlocui uleiul de palmier si amidon alimentar?Multumesc frumos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uleiul de palmier poate fi inlocuit cu margarina sau alt ulei, dar ar fi bine sa fie cat mai incolor uleiul respectiv.
      Daca este galben, fondantul va avea o tenta galbuie.
      Amidonul chiar nu stiu cu ce se poate inlocui si nu vad de ce l-ai inlocui. Se gaseste peste tot si ambalajul nu este prea mare. Poti sa incerci sa nu-l pui deloc. Sa folosesti doar zahar pudra.

      Ștergere
  12. Buna si eu lucrez de cateva zile cu acest fondant dar nu stiu de ce mi se usuca foarte tare abia il pot intinde ,de ex ieri am facut 2 torturi , am reusit sa il intind si a fost ok pe urma dupa cateva ore mi s-a inmuiat pur si simplu era ceva elastic , nu mai inteleg nimic sa fie oare de la margarina pe care am pus-o?Multumesc frumos si spor la treaba!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din pacate nu am suficienta experienta cu fondantul ca sa pot ghici ce s-a intamplat. Eu nu am folosit margarina, dar nu prea cred ca tipul grasimii sa influenteze atat de mult compozitia fondantului.
      Oare am inteles bine ca fondantul s-a inmuiat e tort?
      Poate ca tortul nu a fost sigilat cum trebuie si umezeala din tort a ajuns la fondant. Alta explicatie nu gasesc. Fondantul trebuia sa se intareasca putin fiind in contact cu aerul. Incaperea in care a stat tortul a fost uscata?
      Faptul ca nu poti intinde cu usurinta fondantul se datoreaza sigur cantitatii excesive de zahar. Incearca sa nu pui foarte mult zahar, astfel incat fondantul sa fie ca un aluat oarecare, poate o idee mai tare.

      Ștergere
  13. Buna,
    Sunt Mariana. Am incercat si eu reteta de fondant. Voiam sa fac niste figurine. Am incercat imediat dupa framantare sa fac o figurina lego. Ma asteptam sa aiba o consistenta mai aproape de cea a plastilinei insa am constatat ca aluatul ramane pufos-buretos si figurina se indoaie, nu are tinuta. Am gresit cu ceva sau asa iese fondantul? Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna dimineata, Mariana.
      Petalele pentru flori se fac imediat dupa framantare ca sa le poti face finute.
      Daca vrei sa faci figurine, trebuie sa mai adaugi destul de mult zahar praf si amidon in cantitatea pe care o folosesti in acest scop.
      Pe de alta parte, figurinele au nevoie de suport daca sunt mai inalte. Se introduc in corpul figurinelor betisoare de plastic sau de frigarui atat pe inaltimea figurinei, ca un fel de coloana vertebrala, cat si pentru restul corpului. Ele trebuie sa stea la uscat 2-3 zile ca sa se usuce bine.

      Ștergere
  14. Bună seara,momentan nu am cuptor cu microunde l-am dat fiicei mele cum topesc bezelele la electric sau la baie de abur,mersi anticipat pentru raspuns.

    RăspundețiȘtergere