18 aprilie 2012

Turta dulce-Cum fac ornamentele si cadourile dulci pentru Paste



Ce miros îmbietor de scorţişoară în jurul mesei de Paşte!
Te duce gândul la Crăciunul liniştit petrecut la gura sobei din casa bunicii, numai că te uiţi în jur şi vezi pomii înfloriţi, iar zambilele si narcisele din ghivece parcă te salută cu floricelele lor deschise spre tine: Bucură-te cu noi! A venit primăvara!
- Aha! Este Paştele; şi am primit cadou mireasma care-mi trezeşte atâtea amintiri!
Acestea sunt trăirile pe care le ai dacă-ţi decorezi masa de Paşte cu ornamentele de turtă dulce. Unde mai pui că poţi să mănânci chiar si cosul, nu numai turtitele din coş.
Eşti încântată de idee?
Atunci, hai să ne apucăm de treabă!

Pentru un coş cu bunătăţi şi vreo şase iepuraşi de 13-14 cm vei avea nevoie de următoarele:


Turtă dulce


Ingrediente:

500 gr de făină
100 gr zahăr praf
1 linguriţă de scorţişoară, 1 linguriţă de ghimbir şi 1/2 linguriţă de cuişoare
2 linguriţe de bicarbonat de sodiu sau un pliculeţ de praf de copt
1 ou
250gr de miere
60 gr de unt
1-2 linguri de apă

Mierea şi untul se încălzesc pe aragaz sau în cuptorul cu microunde pentru a se încorpora mai uşor în aluat.
Amestecaţi untul în mierea caldă pînă când se topeşte. Nu se fierbe!
Ingredientele uscate se amestecă într-un bol, apoi se adaugă oul şi amestecul de miere călduţ.
















Se frământă până când aluatul se omogenizează şi nu se lipeşte de mână. Dacă nu se leagă, adăugaţi 1-2 linguri de apă.
Aluatul se împachetează în folie alimentară şi se lasă la rece 3-4 ore.
Se scoate din frigider cu aprox. o oră înainte de a lucra cu el, se frământă din nou, se împarte în două porţii, apoi se întinde o foaie cu grosimea de 3 mm pe masa de lucru presărată cu puţină făină (nu folosiţi prea multă făină pentru că aluatul nu-l va absorbi şi după coacere turta dulce va avea făină la suprafaţă-nu trebuie să vedeţi făină pe suprafaţa aluatului după ce-l întindeţi cu sucitoarea).

Se decupează cu forme potrivite.
















Se pot obţine figurine foarte drăguţe, de orice mărime, dacă se desenează forma acestora pe o bucată de carton, apoi se decupează aluatul în jurul cartonului cu vârful unui cuţit. (Cartonul se dă puţin prin făină ca să nu se lipească de aluat.)
Puişorul din dreapta l-am folosit pentru coşul cu puişori . (Imediat după coacere am făcut găurile laterale pentru panglică cu o scobitoare)
Forma pentru iepuraş:

Baza coşuleţului se decupează în jurul unei farfurii cu diametrul de aprox.20 cm - grosimea aluatului trebuie să fie de 4-5 mm şi se coace separat, fiind mai gros.
Turtele decupate se pun în tava tapetată cu hârtie de copt la distanţe de cca. 2 cm, întrucât la coacere vor creşte.
Dacă nu doriţi să ornaţi prăjiturelele cu glazură de zahăr, înainte de a le introduce în cuptor se ung cu albuş de ou amestecat cu puţină apă şi se decorează cu nuci, alune sau migdale.
Se coc la 180 gr.C (foc mediu) în jur de 10 minute. Se scot imediat ce capătă o culoare aurie deschisă.















După ce se răcoresc puţin se scot din tavă şi se pun pe un grătar până cînd se răcesc de tot şi se usucă. Apoi se stivuiesc cu grijă, obligatoriu în poziţie orizontală, altfel se deformează.

Turta dulce se poate păstra în container închis, la temperatura camerei, multe săptămâni. 

Mai avem puţin şi urmează distracţia!

Glazură de zahăr

Ingrediente:

1 albuş de ou mare alb
200-250 gr de zahăr pudră
1 linguriţă de zeamă de lămâie sau oţet
1 lingură de amidon- opţional
colorant alimentar sub formă de gel sau praf - opţional

Obligatoriu: vas de inox, sticlă sau porţelan

Dacă vreţi să glazuraţi toate prăjiturelele, veţi avea nevoie de două albuşuri. Pentru coşuleţ şi iepuraşi este suficient un albuş.

Se macină zahărul tos de două ori cu râşniţa de cafea, apoi se cerne cu sită deasă.

Albuşul se bate puţin cu mixerul la cea mai mică viteză pentru a nu încorpora prea mult aer. Se adaugă apoi câteva linguri de zahăr şi se bate în continuare 2-3 minute. Se adaugă zeama de lămâie, apoi zahărul (opţional amidonul),  puţin câte puţin, până când se obţine o pastă omogenă, densă. Vârfurile formate la mixare trebuie să-şi păstreze forma cam 15 secunde.

Vasul se acoperă imediat cu folie alimentară, altfel glazura se usucă. Această consistenţă este potrivită pentru ornarea cu cornetul de hârtie sau posul.
În această fază glazura se poate colora cu coloranţi alimentari sub formă de gel sau praf. Nu este nevoie de mai mult de o lingură de glazură colorată.
Pentru glazura de umplere a suprafeţei prăjiturelelor se adaugă foarte puţină apă şi se amestecă bine.
Se fac cornete din hârtie de copt, iar glazura moale pentru umplerea suprafeţelor se pune în pungă alimentară.
Se taie foarte puţin din vârful cornetului . Din vârful pungii se poate tăia mai mult ca să curgă mai uşor glazura.

















Au fost lungi pregătirile?

Veţi vedea că merită să faceţi acest efort. De-acum ne distrăm.
Faceţi ordine în jur, puneţi muzica preferată pentru relaxare şi inspiraţie. Lucraţi cu răbdare şi nu vă supăraţi dacă ceva nu vă reuşeşte din prima. Tot ce desenaţi cu glazura se poate corecta sau îndepărta imediat cu o scobitoare în lungul firului de glazură trasat. Veţi deveni maestre în scurt timp.

Ornarea turtei dulci

 Se desenează pe turtă un contur cu culoarea dorită. Dacă folosiţi aceeaşi culoare pentru umplere, umpleţi imediat.

















Pentru contur de altă culoare, lăsaţi contrurul să se usuce 3-4 minute, apoi umpleţi şi distribuiţi glazura cu o scobitoare.
















În această fază sunt două posibilităţi: glazura se lasă să se usuce câteva ore şi se ornează cu cornetul sau se ornează imediat, iar în acest caz , după uscare, glazura colorată va fi la acelaşi nivel cu glazura de umplere.
Coşul cu flori l-am realizat cu a doua modalitate.
Se trasează mici arce de cerc în interiorul petalelor şi se trage spre centru cu o scobitoare.

















Pentru asamblarea coşuleţului cu flori este nevoie de baza descrisă mai sus la reţeta de turtă dulce ( diametru de 20 cm ) pe care se lipesc cu glazura mai consistentă floricelele ornate ( cam 6 bucăţi, în funcţie de mărimea formelor ) în poziţie verticală.
Coşuleţul se umple apoi cu turtiţe simple sau ornate.

















Iepuraşii pe care-i faceţi cadou pot fi ornaţi cu mărgeluţe sau cu glazură colorată.

Spor la treabă şi distracţie plăcută!
Am descoperit un concurs grozav pe teme culinare, denumit "Dulce Romanie"iniţiat de Mihaela - De prin lume adunate
Voi participa cu aceasta reteta la Provocarea lunii aprilie 2012 - "Dulce Romanie", tema: specialitati pentru masa de Paste.

29 de comentarii:

  1. Arata superb si cred ca a fost si foarte gustoasa turta!Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  2. Alina, iti multumesc pentru vizita. Esti prima mea vizitatoare pe care n-am invitat-o eu. Dupa cum ai vazut, voi participa la concursul "Dulce Romanie" cu aceasta postare. Te admir de mult, dar nu am fost obisnuita sa fac comentarii la bloguri. Succes la tot ce faci!:D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rita si eu iti multumesc ca participi la provocare!
      Multumesc pentru cuvintele frumoase!Succes si tie! :*

      Ștergere
  3. Superbe figurinele tale din turta dulce si aranjamentele facute din ele sunt de-a dreptu' dementiale. Asta nu mai e mancare, e opera de arta ! Felicitari :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt foarte fericita ca iti plac figurinele mele. Aprecierea ta inseamna foarte mult pentru mine, pentru ca eu, ca si multe alte "bosco", am gasit intotdeauna sfaturi si inspiratie pe blogul tau ca sa ne descurcam onorabil in bucatarie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Hmmm ... draga surioara .... I am speachless.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am vrut sa zic " speechless " dar mi s-a inbirligat mintea de foame ...

    RăspundețiȘtergere
  7. Sunt minunate figurinele! Vreau sa fac si eu turta dulce de cateva luni bune dar nu am apucat... Sigur o sa ma inspir la decoratiuni de la tine!
    Am o intrebare referitoare la glazura.. ai batut vreodata albusurile pe bain-marie? Eu asa as vrea sa le fac, dar nu stiu daca se comporta bine dupa aceea.

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc pentru vizita, Iria. Albusurile nu le-am batut la Bain-marie niciodata, pentru ca glazura isi pierde elasticitatea si nu mai reusesti sa tragi linii. Zaharul este un conservant foarte bun, la fel si mierea. Prajiturelele nu patesc nimic saptamani intregi. Daca totusi nu-ti place ideea de ou crud, incearca sa lucrezi cu praf de oua (Meringue powder de la Lumea Basmelor). Daca mai ai intrebari, iti raspund cu cea mai mare placere.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mersi mult pentru raspuns Rita!
    Chestia cu albusurile batute la bain-marie o vazusem la o cofetarie... de aia imi intrase mie in cap :) O sa le folosesc crude pana la urma, cum ai facut tu, pentru ca vreau sa pot decora frumos.
    Si mai am o intrebare, legata de coloranti :) Tu de care folosesti exact?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iria, ma bucur ca impartasim aceeasi pasiune, desi, ai grija ca n-o sa mai poti scapa de ea. Devii dependenta. Eu folosesc coloranti Wilton, dar cotrobaind pe internet am gasit la Sweetsugarbelle tutoriale in care ea recomanda Americolor. Rosul si negrul de la Suvenirurile pentru nunta le-am obtinut cu cel din urma.( se gaseste la Sweetexpert-Buzau, poti face comanda prin e-mail). Trebuie sa pui mult mai mult colorant Wilton ca sa obtii culori inchise.

      Ștergere
  10. Suuuperbe! Esti o artista! Felicitari!
    nu le vazusem pana acum :(

    RăspundețiȘtergere
  11. Multumesc, dar nu ma pot numi artista. Inca mai tatonez.Te pup, Edith

    RăspundețiȘtergere
  12. Minunat!am o intrebare...turtele acelea rosii in poza cu oul, sunt unse cu glazura rosie sau cu ce ai dat peste ele?Sunt tare frumoase.Spor pe mai departe si succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Turtele rosii le-am uns cu o solutie formata din urmatoarele: 3-4 linguri de apa, 1 lingura de gelatina praf, colorant rosu. Gelatina se amesteca putin cu apa si cu colorantul, apoi se incalzeste putin in cuptorul cu microunde. Pui canita cu gelatina intr-un vas cu apa fierbinte ca sa nu se raceasca si aplici un strat subtire de gelatina pe turte cu o pensula lata. Se lasa sa se usuce foarte bine.

      Ștergere
  13. Rita , te studiez !!!!;) Nu pare complicat , deci trebuie sa incerc si eu !!! :)
    PS.Dan a zis ca ar vrea si el sa picteze pe turta !!! ;) <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bravo! Va distrati impreuna inainte de Craciun. Atentie! Scade timpul petrecut pe-afara. :))

      Ștergere
  14. :):):) Avem noi grija sa ramana timp si ptr afara !!! ;) Te puppp !!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  15. Foarte smecher! Te vad eu cand te acapareaza decoratul. Te pup si eu!

    RăspundețiȘtergere
  16. felicitari pentru munca depusa si rezultatele pe masura!

    RăspundețiȘtergere
  17. Felicitari sunt foarte draute , iar ideeile tale sunt geniale.Poate ma mobilizez si incerc si eu .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc de vizita, Vali. Incearca si tu de Craciun. Am innebunit deja toata blogosfera. Cum sa lipsesti tocmai tu?

      Ștergere
  18. Felcitari !!!
    Din pacate, rabdarea nu-i punctul meu forte, asa ca....ma multumesc "sa balosesc" privind turta dulce facuta de tine .Ca sa-mi potolesc pofta o sa fac si eu doar ca o sa ramane simple fara ornamente.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc de vizita, Anca. Daca vrei sa faci turta dulce, urmeaza reteta mai recenta. Turtele vor fi mai moi. O seara frumoasa!

      Ștergere
  19. Am facut si eu dar parca mia iesit cam aspra cam taricica sau poate am facut foaia cam subtire? sau au stat prea mult in cuptor ?! darrr... bune rau si am si ornat dar m am cam mazgalit,nu stiu cum sa fac acele cornete ,totusi ptr inceput au iesit ,zic eu ff bine ,am facut ceva poze dar nu ma pricep sa le pun poate sotul meu ,sa vedem in orice caz copii au fost super incantati ,nu copiii mei ai mei sunt mari si sunt in tara ,copii prietenilor ,romancelor din egipt etc ,am invelit figurinele in celofan si am legat la capete cu fundita rosie, aratau super!!!asa ca datorita tie,am bucurat multe sufletelesi ma bucur nespus!!Multumesc de retete si idei pupici!!! dorina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dorina draga, sunt fericita ca s-au bucurat micutii de turta ta dulce. Daca ai facut turta dulce dupa reteta de pe pagina asta, da, iese un pic mai tare. Eu o folosesc cand fac ornamente ca sa nu se deformeze. E important sa nu fie foarte subtire foaia si sa le scoti din cuptor imediat ce incep sa prinda culoare. Poti sa-i inmoi daca pui cateva felii de mar in cutia in care le depozitezi. Ele absorb umezeala din aer. Dar am pus o reteta de turta dulce moale.
      http://comoridelicioase.blogspot.ro/2012/11/reteta-de-turta-dulce-moale.html
      cu tutoriale separat pentru ornare si pentru glazura de zahar. Eu zic s-o incerci pe asta. Te imbratisez cu drag si iti doresc an nou fericit cu multe bucurii si sanatate.

      Ștergere
  20. Arată minunat!!!!!!!!si explicata foarte bine reteta!Felicitări!

    RăspundețiȘtergere