20 decembrie 2014

Ciupercute din bezele

Ia ghiciti ce mi s-a intamplat dupa o lipsa atat de indelungata?
Blogul meu nu m-a mai recunoscut. Ei, daca nu as fi fost atat de prevazatoare sa-mi pun un milion de parole la toate conturile pe care le am pe internet, n-ar fi fost nici o problema. Era vreme cand aveam o singura parola. Acum insa nu. Nu, domnule! Fiecare cont cu parola proprie, pe care le-am mai si schimbat din cand in cand. Asa ca autentificarea a durat ceva vreme. Incercare dupa incercare, pana cand, in sfarsit, am ghicit cuvantul magic. Nu vi-l spun decat daca vreti sa scrieti retete in caietelul Comorilor Delicioase.
Ce mai faceti? Cum v-ati petrecut vara? Dar toamna? 
Eu am stat in santier la casuta noastra cea noua, ca sa supraveghez lucrarile de finisaj. Am planuit multe si am reusit in cea mai mare parte, dar am facut si greseli destule. 
As fi vrut sa scriu retetele de Craciun in bucataria mea cea noua cu tapet cu trandafiri si cu  medalioane cu fructe la geamurile vitrate de la mobila, dar n-a fost sa fie. Tapetul este sul, asa cum l-am cumparat, iar mobila este pusa doar cat sa ma inciudez. Cuptorul meu cel nou nu e legat la curent si asteapta sa fie inaltat pe nu stiu ce picioruse care, bineinteles, au lipsit cand l-au montat. 
Asa ca sunt tot in bucataria mea veche, cu cuptorasul meu care mi-a fost prieten cativa ani buni.

Se apropie Craciunul si imi doresc mult de tot sa ninga. Imi e dor de fulgii de nea si de zapada. 
Spre diferenta de finisajele de la casa, unde depind de altii, imi sta in putere sa aduc albul in bucataria mea.
Planuiesc sa fac o buturuga inzapezita umpluta cu frisca si cu crema de portocale. Mi-am amintit ca am vazut ciupercute din bezele folosite ca si decor la buturuga pe siteul Marthei Stewart. Ea le-a pensulat palariutele pe dedesubt cu ciocolata cu lapte si le-a pudrat cu cacao, dar mie nu-mi prea inspira incredere procedeul acesta. Nu risc sa umplu cu cacao buturuga mea imaculata.
Cine oare m-a scos din incurcatura? Turtitele, bineinteles!
Am maruntit urgent o turta dulce si am presarat pe foaia de copt, iar apoi pe bezelele proaspat asezate in tava. 
Nu-i asa ca arata minunat?

Nici nu va inchipuiti cat de usor pot fi facute.
Cu cat esti mai nepriceput, cu atat par mai naturale. Sincer, nu m-am straduit deloc sa le fac perfecte.
Daca aveti nevoie de decoruri albe, merita sa incepeti cu ciupercutele. Am facut si bradut din bezele suprapuse dar nu am apucat sa le fac poze. Vi le arat maine, impreuna cu bezelele umplute cu crema de portocale. Am facut o multime de bunatati din sase albusuri.

Pentru 10-12 ciupercute, aveti nevoie de 2 albusuri.

Reteta pentru bezele:

Ingrediente:
2 albusuri mari (60 gr)
100 gr de zahar alb (cate 50 gr pentru fiecare albus)
1/4 lingurita de pudra de tartar sau o jumatate de lingurita de suc de lamaie
cacao sau turta dulce sfaramata marunt pentru decor
20 de gr de ciocolata alba pentru lipirea picioruselor de palarioare.

Mod de preparare:
Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei.
Pregatiti doua tavi tapetate cu hartie de copt si preincalziti cuptorul la 150 gr C.
Pregatiti un sac a poche cu un dui cu deschiderea de 1 cm.
Mixati albusurile pana incep sa se transforme in spuma, apoi adaugati pudra de tartar si zaharul in portii mici. Daca folositi zeama de lamaie, aceasta se adauga dupa cateva portii de zahar.
Pudra de tartar ajuta la stabilizarea spumei.
Sfatul meu este sa folositi un recipient ingust si inalt pentru spuma. 
Spuma este gata cand isi pastreaza forma, este lucioasa si cristalele de zahar sunt topite ( nu le simtim intre degete daca luam o proba din spuma) .

Veti obtine o spuma densa, lucioasa.
Puneti imediat spuma in sacul pentru decorare.
Presarati firimiturile de turta dulce pe hartia de copt, apoi tinand sacul vertical, cu duiul in imediata apropiere a hartiei, impingeti spuma pana cand va convine marimea palariilor, apoi ridicati duiul cu o miscare de rotatie pentru a-l desprinde de palarioara.
Daca se formeaza varf, se netezeste cu degetul umezit cu apa sau cu o pensula umeda.

Dupa ce ati asezat toate palarioarele, presarati peste ele firimituri de turta dulce.
Firimiturile se vor prinde de bezeaua proaspata si nu vor cadea dupa coacere.
Piciorusele ciupercilor vor fi mult mai mici in diametru. Atingem cu duiul hartia de copt si tragem spuma in sus, tinand sacul vertical. 
Lasam varfurile picioruselor asa cum se formeaza. Ele ne vor ajuta la fixarea picioruselor de palarii.
Nu e nici o problema daca unele picioruse ies strambe sau nu sunt verticale. Vor arat cu atat mai naturale cand lipiti ciupercile.
Imediat ce introducem tavile in cuptor, scadem temperatura la 100 gr. C.
Daca folositi functia de convectie, temperatura ar trebui sa fie cam de 70-80 gr.C.
Coacerea dureaza cam o ora. Verificati din cand in cand bezelele ca sa nu prinda culoare.
Bezelele sunt coapte cand le desprindeti cu usurinta de pe hartia de copt.

Le lasam la racit in cuptorul cu usa intredeschisa ca sa se mai usuce.
Daca nu le asamblati imediat, depozitati-le in recipiente inchise, la temperatura camerei, ferite de umezela.

Asamblarea ciupercutelor:
Gauriti cu o scobitoare dosul palariilor, apoi largiti gaura la baza pentru a acoperi o portiune maricica din piciorus.
Topiti ciocolata alba.
Cufundati pe rand varfurile picioruselor in ciocolata topita si potriviti deasupra lor cate o palarioara.

Verificati daca ciupercuta are stabilitate punand-o pe masa. Daca nu, rotiti palarioara.
Simplu, nu-i asa?
Va imbratisez cu drag pana maine, cand revin cu braduturile din bezele. Sunt sigura ca o sa va placa.






12 comentarii:

  1. Sr incadreaza perfect in lumea de poveste a comorilor delicioase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cat de mult ma bucur sa te vad, Alina!
      Am lipsit mult prea mult si mi-a fost foarte dor de voi toate.
      Te imbratisez cu mult drag si iti doresc o iarna minunata!

      Ștergere
  2. Si inca ce prieten de nadejde ti-a ramas cuptorasul cel vechi, draga mea Rita! Daca si al meu ar fi asa, l-as pupa in fiecare zi. :))) Ciupercutele sunt perfecte, desavarsite chiar, ca tot ce iese din mainile tale vrajite!!! <3 M-am amuzat citind "cat de usor pot fi facute". Usor?!?! Da, sigur, cand ai experienta multa, dar mai ales talent ca al tau, rabdare si atentie la detalii, bucurie pura de a lucra ore in sir la asemenea minunatii dulci. Imi imaginam cum ar iesi ale mele si primul cuvand a fost "otravitoare" :P, dar si alea sunt foarte frumoase in natura. "Murate, conservate" ar fi, cred, mai aproape de adevar... :)))
    Si ai dreptate, cu firimituri de turtite sunt mult mai reusite, pur si simplu naturale. Martha Stewart face bine sa se inspire de la tine pentru urmatoarele dati cand mai face ciupercute din bezea! ;)
    Iti doresc zile albe si fericite, cu muuuuulta zapada, sa-ti incante ochii si inima! Iar in ce priveste bucataria cea noua, nu te necaji, vine ea si vremea ei, inca un pic de rabdare!
    Te imbratisez, mi-a fost dor sa pot comenta pe blogul tau, prietena draga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ti-o fi fost dor tie, dar eu tanjeam pur si simplu dupa cuvintele tale mangaietoare.
      Stii sa ungi sufletul omului cu gandurile tale incat ne vine tuturor sa ne guduram, sperand sa nu te mai opresti. Mai stiu eu pe cineva care te adora. ;)
      Ciupercutele astea se pregatesc usor. N-am specificat timpul si ai dreptate aici. E multa migala cu ele numai ca eu nu simt cum zboara timpul cand mesteresc comorile mele, asa cum nici tu nu simti, probabil, cand brodezi minunatiile tale si cand pregatesti sapunelele cu flori si cu mirodenii.
      Probabil ca semanam mult din acest punct de vedere.
      Multumesc mult pentru urare. Asa sa fie1
      Sa fie ninsoare alba, pufoasa, sa acopere tot in jur. Sa ne tavalim in zapada si sa lasam fulgii de nea sa ne mangaie obrazul. Cat suntem de norocosi ca natura ne incanta cu asemenea minuni!
      Norocoasa sunt si ca ne-am intalnit in lumea pasiunilor frumoase. Sunt mandra si onorata sa ma numesc prietena ta.
      Te imbratisez cu drag si iti doresc o iarna minunata!

      Ștergere
  3. Formidabila ideea, rezultatul este minunat! Felicitari!

    RăspundețiȘtergere
  4. deosebite ... ca de altfel tot ce faci :) si Zela? ... te-a lasat sa lucrezi ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Diana.
      Zella a fost cam nefericita zilele astea pentru ca am cam neglijat-o, dar a avut dadaca. Pe Gabi.
      Cand dadea tarcoale bucatariei o trimiteam la plimbare cam neprietenoasa iar ea se conforma cu coada intre picioare.
      A beneficiat totusi de tratament special. A primit multe urechi de porc si oscioare ca sa aiba ocupatie. :)
      Acum doarme pe pernuta la picioarele mele. Sub masa. E multumita ca poate sa fie in preajma mea.
      Pupici de la amandoua.

      Ștergere
  5. Ce poveste frumoasa ai creat din nou! Sarbatori fericite si pline de bucurii alaturi de cei dragi iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sarbatori fericite, Ancuta. Sa te bucuri de Craciun in liniste si in pace alaturi de cei dragi.

      Ștergere
  6. Sunt dementiale aceste ciupercute! Atat de albe si de dragalase, incat par reale. Ai maini de aur, Rita, te admir si te felicit! Sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos, Simona.
      Craciun fericit intregii tale familii.
      Te imbratisez cu drag.

      Ștergere